Helse
Disse 3 matvarene bør alle med ledd- og muskelsmerter spise regelmessig

Disse 3 matvarene bør alle med ledd- og muskelsmerter spise regelmessig

Visste du at over 300.000 nordmenn har revmatisme og plages regelmessig med smerter i muskler, ledd og skjelett? 

Dersom du også har leddgikt, artrose, fibromyalgi eller andre former for muskel- og leddsykdommer har du sikkert opplevd at medisiner periodevis lindrer smerten, men sjelden uten bivirkninger.

Les også: Forskeren: Derfor er sukker livsfarlig.

Som et alternativ eller supplement til medisineringen finner du her 3 matvarer som alle med ledd- og muskelsmerter bør spise regelmessig på grunn av deres dokumenterte egenskaper til å redusere inflammasjon og dermed også smerter i kroppen din.

For selv om akutt (kortsiktig) inflammasjon i kroppen er bra, er stadig flere forskere enig om at kronisk (langsiktig) inflammasjon kan være en av årsakene til alt fra hjerte- og karr til kreft, metabolsk-syndrom og ulike degenerative sykdommer (les mer her, her og her).

1. Gurkemeie

Gurkemeie

Gurkemeie er ikke bare et velkjent krydder og en smakstilsetter fra det indiske kjøkken, men det er også viden kjent og brukt i indisk og kinesisk medisin i århundrer.

I nyere tid har det blitt gjort flere studier på dette allsidige krydderet, med den karakteristiske oransje fargen, på grunn av det høye innholdet av virkestoffet curcumin.

Studie, etter studie, etter studie, etter studie viser at Gurkemeie er et av de kraftigste og mest anti-inflammatoriske matemnene vi kjenner til.

Så kanskje dette kan hjelpe deg også til å redusere smerte og stivhet i muskler og ledd?

Les mer om Gurkemeie fra Forskning.no.

Slik får du det i deg:

  • Start å bruk gurkemeie til matlaging og utvid kokkeleringsreportoaret fra raspeballer og kjøttkaker til klassiske indiske retter som Curry eller Tikka Masala.
  • Ta kosttilskudd med konsentrert gurkemeie/curcumin

Obs: Husk på at Curcumin (virkestoffet i Gurkemeien) har lav biotilgjengelighet, som betyr at kroppen din har vansker med å nyttegjøre seg av den.

For å komme rundt dette har forskere funnet ut at sort pepper øker biotilgjengeligheten med 2000% på grunn av virkestoffet peperine.

Kvern derfor litt ekstra sort pepper i matrettene du bruker gurkemeie i, eller sørge for å kjøpe et tilskudd av gurkemeie som også inneholder peperine-ekstrakt.

2. Hvitløk

Hvitløk

Denne «stinkende rose», som hvitløken så passende blir kalt, har blitt brukt fra gammelt av i naturmedisinen.

Grunnen er blant annet at den inneholder virkestoffer som reduserer inflammatoriske prosesser i kroppen på samme måte som ibuprofen og andre smertestillende medikamenter gjør.

En studie fra 1999 viste at en hvitløks-blanding tatt to ganger daglig i 6 uker var like effektiv som konvensjonell behandling for revmatisk artrose.

Hemmeligheten til hvitløkens helende egenskaper ligger i virkestoffe allicin. Men for at allicinet skal bli tilgjengeliggjort for kroppen din er det viktig at du knuser, kutter eller tygger hvitløksfeddene godt, slik allicinet siver ut.

Les mer om hvordan hvitløk knekker superbakterier på Forskning.no.

Slik får du det i deg:

  • Del hvitløk opp i skiver og trekk det i te.
  • Bruk det som dressing eller marinade til fisk og kjøtt ved å blande en god kaldpresset olivenolje sammen med hvitløk, chili, salt, pepper og litt urter.
  • Hakk opp eller knus den og spis rå (for deg som tåler sterke smaker).

3. Ingefær

Ingefær

Visste du at ingefær på et tidspunkt ble sett på som en gave fra gudene i kinesisk og indisk medisin?

Dette eksotiske krydderet, med det tildels meget snåle utseende, har blitt brukt i århundrer som smakstilsetter og for sine helbredende egenskaper.

Disse egenskapene overgår langt mer enn reduksjon av kvalme, som det tradisjonelt sett assosieres med.

Nyere studier viser at ingefær er like effektiv som medisin i å redusere migrene, dog uten de negative bivirkningene fra medisinen.

I tillegg viste en undersøkelse på pasienter med artrose at tilskudd av ingefærekstrakt to ganger daglig reduserte ledd-smertene.

Slik får du det i deg:

  • Kutt i skiver og spis rå eller bruk i te sammen med sitron
  • Lag dressinger og marinader
  • Bruk som smakstilsetter til supper og sauser.

Forslag til bruk:

gurkemeie

Slik kan du få i deg mer ingefær, hvitløk og gurkemeie:

  • Bruk det i mat – blant annet en rekke indiske retter.
  • Lag dressing og marinader – med kaldpresset, økologisk olivenolje, salt, pepper, chili, ingefær, gurkemeie og friske urter.
  • Drikk det som te – hakk opp noen gode stykker med fersk ingefær, sammen med noen skiver økologisk sitron.
  • Lag miksturer – Bland ingefærpulver, gurkemeiepulver, økologisk sitron og nykvernet pepper i vann. Drikk.

Les også: Sannheten om kokosolje – 10 ting du må vite før du gjør deg opp en mening om det er bra eller ikke.

Og husk hva den greske oldtidslegen Hippocrates, bedre kjent som «legekunstens far» sa for over 2000 år siden:

«La mat være din medisin og medisin være din mat».

Hva er din erfaring med ingefær, gurkemeie og hvitløk?

Del denne artikkelen

Du vil kanskje også like..

Kommentarfeltet er lukket

Om NaturligHverdag.no

Hei og velkommen til NaturligHverdag.no - nettstedet for deg som er opptatt av naturlig mat og helse. Her får du tips, råd og inspirasjon for en bedre og mer naturlig hverdag - fra den siste forskning og trender til sunt bondevett og urgamle tradisjoner.

Facebook: