Kosthold, Mat
Forskeren: «Derfor er sukker livsfarlig»

Forskeren: «Derfor er sukker livsfarlig»

I følge ernæringsnettstedet Authority Nutrition, er tilsatt sukker «den absolutt værste ingrediensen i vårt moderne kosthold».

Og den anerkjente barnelegen og fedme-eksperten Robert Lustig, fra University of California, San Fransisco, School of Medicine, går enda lengre.

Han kaller ikke sukker bare for «usunt», men basert på forskning og analyse av tidligere studier mener Lustig sukker er direkte «giftig» – og «den mest demoniserte tilsetningen kjent blant mennesker».

I forelesningen Sugar: The Bitter Truth (se den under), som for øvrig gikk viralt og nå er sett 5.662.656 ganger på YouTube, argumenterer ikke bare Lustig overbevisende for dette, men også for at sukker er årsaken til hele fedmeproblematikken og flere andre sykdommer som blant annet hjerte- og karsykdommer og kreft.

Selv om videoen er lang, så er den absolutt verdt å se for helsen din sin skyld, men om du har dårlig tid så får du her…

7 forskningsbaserte grunner til hvorfor du bør skygge unna sukker som pesten:

#1 Tilsatt sukker inneholder ingen essensielle næringsstoffer

Sukker er farlig

Tilsatt sukker, som for eksempel sukrose og fruktose-rik maissirup (som skandinaviske forskere nå advarer kraftig mot), inneholder ingen proteiner, ingen essensielle fettsyrer og ingen vitaminer og mineraler.

Du har sikkert hørt det før, men det er i bunn og grunn «tomme kalorier».

Når nå også kostholdet hos mange består av så mye som 10-20% tilsatt sukker er dette et stort problem som kan lede til næringsmangel.

#2 Sukker består av mye fruktose som kan skade leveren din

For å forstå hva som er så farlig med sukker, må du forstå hva det egentlig består av.

Før sukker kommer ut i blodet, blir det brutt ned i fordøyelseskanalen til glukose og fruktose.

  • Glukose finnes i alle levende celler og dersom du ikke får det gjennom kosten vil kroppen din produsere det.
  • Fruktose er annerledes. Kroppen din produserer minimalt av det og det er heller ikke et fysisk behov for det.

Greien med fruktose er at det i hovedsak metaboliseres i leveren.

Dette er ikke et problem så lenge du spiser forholdsvis lite fruktose (som for eksempel det du får fra frukt), da gjøres det bare om til glykogen og lagres i leveren til du trenger den (1).

Men, dersom leveren alt er full av glykogen (som er langt mer vanlig fordi så mange spiser prosessert mat og drikker altfor mye brus og juice), vil det at du spiser mye fruktose overbelaste levereren og tvinge den til å gjøre glukosen om til fett (2).

Når du over tid spiser mye sukker, kan denne prosessen føre til leversykdommen NAFLD (non-alcoholic Fatty liver disease) og flere andre alvorlige lidelser (3).

Men husk at alt dette ikke er knyttet til frukt. Frukt er sunt og bra, og du skal virkelig spise alvorlig mye for at du skal overspise på glukose gjennom frukt.

Det skal også nevnes at det er store individuelle forskjeller her. Dersom du er sunn og aktiv tåler kroppen din mer sukker enn dersom du beveger deg lite og spiser en tradisjonell vestlig diett bestående av (for) mye karbohydrater.

#3 Sukker kan forårsake insulinresistens og diabetes

Sukker kan forårsake diabetes

Insulin er et utrolig viktig hormon i kroppen din.

Det lar glucose (blodsukker) komme inn i cellene dine fra blodet og forteller cellene dine at de skal forbrenne glucose i stedenfor fett.

Å ha for mye glucose i blodet er svært giftig og en av grunnene til at uregulerte diabetikere kan bli blinde.

En av ulempene med den tradisjonelle vestlige dietten er at insulin stopper å fungere slik det skal fordi cellene blir resistende (motstandsdyktige).

Dette er også kjent som insulinresistens, som flere studier nå viser at kan være driveren bak mange sykdommer, som for eksempel fedme, hjerte- og karsykdommer og Diabetes type 2 (4).

Flere studier viser at tilknytning mellom sukkerinntak og insulinresistens, spesielt dersom det konsumeres i store mengder (5, 6).

#4 Sukker kan gjøre både barn og voksne feite

Det er forskjell på kalorier.

Og ulike matemner kan ha ulike effekt på hjernen din og hormonene som kontrollerer matinntaket (7).

Studier viser at fruktose ikke har samme effekt på metthetsfølelsen som glucose har.

Og i en studie, der gruppe A fikk en drikk søtet med fruktose og gruppe B en drikk søtet med glucose, viste det seg at gruppe A, som fikk fruktose, hadde langt lavere aktivitet i område av hjernen som regulerer metthetsfølelsen og følte seg derfor mer sulten (8).

Fordi kaloriene fra sukker ikke er næringsrike kan dette føre til at du spiser mer og derfor legger på deg.

Gjenntatte studier har vist en sterk link mellom sukkerinntak og fedme (9). Spesielt blant barn, som daglig drikker brus og andre typer sukkerholdige drikker, er det en 60% økning i fedmerisiko.

Så dersom du eller noen du er glad i trenger å gå ned i vekt, så er det lureste du kan gjøre å kutte kraftig i sukkerinntaket.

#5 Sukker kan føre til kreft

Sukker kan gi kreft

Kreft er en av de fremste dødsårsakene over hele verden og karakteriseres av en ukontrollert vekst i og deling av celler.

Insulin er en av nøkkelhormonene i å regulere denne type vekst.

På grunn av dette, tror nå mange forskere, at det å stadig ha forhøyede inslin-nivå (som er en konsekvens av å spise sukker) kan føre til kreft (10).

I tillegg til dette, er de metabolske problemene knyttet til sukker, en kjent faktor bak inflamasjon, som også er en potensiell årsak til kreft (11).

Flere studier viser at mennesker som spiser mye sukker har en betydelig høyere risiko for å få kreft (12, 13, 14).

#6 Sukker er fryktelig avhengighetsskapende

For mange kan sukker oppleves som fryktelig avhengighetsskapende fordi sukker, på samme måte som med en rekke narkotiske stoffer, fører til at dopamin blir skilt ut i belønningssenteret i hjernen (15).

Så problemet med sukker og mange andre typer prosesert mat, er at de kan føre til at store mengder dopamin blir skilt ut i hjernen, mye mer enn det naturlig mat som vi finner i naturen gjør (16).

På grunn av dette kan mennesker som er mottakelig for avhengighet blir alvorlig avhengig av sukker og annen «junk food» (17).

Derfor kan «alt med måte»-tipset virke mot sin hensikt for mennesker som er avhengig av ulike typer mat, nettopp fordi det eneste som fungerer for en som er avhengig er total avholdenhet (hvor mange kjenner ikke en alkoholiker som har vært tørrlagt i årevis for så å sli utpå igjen etter «jammen, jeg skulle bare…»).

#7 Sukker øker sjangsen for hjerte- og karsykdommer

I motsetning til hva mange tror (og har blitt fortalt i en årrekke) så er det sukker, og ikke fett som øker kolesterolet ditt og gir deg hjerte- og karsykdommer.

Som vi skrev i artikkelen «Sannheten om kokosolje: 10 ting du må vite før du gjør deg opp en mening«, så har gjentatte studier påvist at mettet fett er fullstendig harmløst (18, 19).

På den andre siden tårner bevisene seg mot at det er sukker, og ikke fett, som er en av de ledende faktorene bak hjertesykdommer gjennom den farlige effekten som fruktose har på stoffskiftet (20).

Studier viser at store mengder fruktose kan øke triglyserider, LDL-kolesterol (det dårlige), blodsukker og insulinnivå, i tillegg til magefettet på så lite som 10 uker (21).

Dette er alle alvorlige risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer!

Så, ikke overraskende, så finner mange studier en sterk statistisk forening mellom sukker-inntak og risiko knyttet til hjerte- og karsykdommer (22, 23, 24).

Oppsummering og konklusjon:

Grønnsaker er sunnere enn sukker

At fedme-epedimien og den stadig mer påtrengende problematikken knyttet til hjerte- og karsykdommer er kost- og livsstilsrelatert blir klarere og klarere.

Så å gi skylden for disse forholdsvis nye helseproblemene (som kanskje er +/- 30 år gamle) på tradisjonsmat som skikkelig smør og naturlig fett (som vi har spist i tusenvis av år) blir en lettvindt løsning.

Gir det ikke mer mening å skylde på, eller hvertfall undersøke kraftig, alle disse nye såkalte «matvarene», som prossesert mat, rafinerte karbohydrater, vanvittig inntak sukker?

Uavhengig av hva du tror eller ikke, så er kostrådene Robert Lustig anbefaller lette å forstå:

  • Spis naturlig mat
  • Mest grønnsaker
  • Men ikke for mye

Så går det deg godt og du vil leve lenge i landet 🙂

Klikk på delingsknappen og spre denne artikkel til venner og kjente slik at flere av de vi er glade i forstår hvor viktig dette er!

Les mer: http://authoritynutrition.com/10-disturbing-reasons-why-sugar-is-bad/
Bilder: Pixabay

Del denne artikkelen

Du vil kanskje også like..

En kommentar

  1. […] Les også: Forskeren: «Derfor er sukker livsfarlig». […]

Om NaturligHverdag.no

Hei og velkommen til NaturligHverdag.no - nettstedet for deg som er opptatt av naturlig mat og helse. Her får du tips, råd og inspirasjon for en bedre og mer naturlig hverdag - fra den siste forskning og trender til sunt bondevett og urgamle tradisjoner.

Facebook: